"Public Transport Oriented Istanbul Traffic Planning Project", which aims to make public transport oriented traffic planning of Istanbul, which hosts 18% of Turkey's population, and to relieve traffic by increasing the preferability of these systems by improving parameters such as speed and capacity in public transport systems, is being carried out in cooperation with IETT and TÜSSİDE. The project has 7 work packages and the first 4 work packages have been completed so far. The estimated gains that will occur with the implementation of the completed work packages and the policies developed are as follows:
Work Package 1: Impact analysis and evaluation of the Metrobus system
D100 karayolundaki trafik yoğunluğu göz önüne alınarak, sabah ve akşam saatlerinde yoğun olmayan trafik akış yönünden alınan şeridin Metrobüs hattında transit geçişlere olanak sağlayacak şekilde sisteme dahil edilmesi ile oluşacak etkinin analizi ve değerlendirmeleri yapıldı. Geliştirilen politikalar ile Ayvansaray – Cennet durakları arasında uygulanacak bu yöntem ile saatte 8.000’e varan ek yolcu taşıma potansiyelinin elde edileceği, yolculuk süresinde 15 dakikalık iyileşme ve yoğun duraklardaki yolcu yoğunluklarında %20’ye varan yoğunluk düşüşlerinin olacağı hesaplanmıştır.
Work Package 2: Impact Analysis of Marmaray and Extension of M1
Marmaray ve M1 raylı sistemlerinin Avcılar veya Başakşehir’e uzatılması halinde sisteme ait durakların nerede olması gerektiği, yolcu profilindeki değişimler ve bu değişimler sonucu diğer taşıma türlerinde oluşacak etkinin analizi gerçekleştirildi. Gerçekleştirilen analizler sonucu Marmaray’ın Başakşehir’e uzatılmasının efektif olacağı görülmüştür. Marmaray’ın Başakşehir’e uzatılmasıyla Bahçeşehir, Başakşehir ve Arnavutköy gibi Batı İstanbul’da yer alan bölgelerden %90’a varan toplu taşıma yolcusunun bu sisteme çekileceği, Marmaray’a kayan yolcuların birikimli olarak saatte 20.000 yolcuya ulaşacağı ve metrobüs istasyonlarından %5-10 arasında yoğunluk azalmasını sağlayacağı hesaplanmıştır.
Work Package 3: Infrastructure Studies for New BRT (Metrobus) Routes
Toplu taşıma sistemlerinin etkinliğini artırması için alternatif yeni metrobüs güzergahları üzerine senaryolar oluşturuldu ve bu senaryoların etkinlikleri analiz edildi. Oluşturulan senaryolarda güzergahın nereden geçeceği, güzergah istasyonlarının nerede olacağı, istasyonların potansiyel yolcu kapasiteleri hesaplandı. Diğer ulaşım türleri ile de entegreli olacak şekilde 12 istasyondan oluşan Aksaray-Başakşehir güzergâhındaki O3 Metrobüsü, 15 istasyondan oluşan Kozyatağı-İkitelli güzergahındaki Anadolu Metrobüsü ön fizibilite çalışmaları gerçekleştirildi. Yapılan analizler sonucu sistemin günlük yaklaşık 550.000 yolcu potansiyeline sahip olacağı, M1, M2 ile tramvay hattındaki yolcu taleplerinin yaklaşık %10’unu alarak hatlarda bu sistemleri rahatlatacağı öngörülmüştür.
Work Package 4: Demonstration of Tire Transportation Opportunities
İş paketi kapsamında İstanbul’daki bütün yolcu hareketlilik verileri detaylı şekilde incelenerek türel bazlı yolculuk hareketlilikleri çıkarıldı. İstanbul ulaşım networküne ait yollardaki araç yoğunluklarına bakılarak hızlar hesaplandı ve networkteki darboğazlar tespit edildi. Darboğaza neden olan ana arter katılım noktaları için matematiksel model geliştirildi ve pilot simülasyon uygulaması yapıldı. Şirinevler ana arter katılımında uygulanan pilot simülasyonun çıktısında, ana yol üzerindeki ortalama hız 29,94 km/sa iken yaklaşık %40 artış ile 40,96 km/sa ‘e çıkacağı görülmüştür.