tusside-logo-2_1@4x

TÜSSİDE ve İETT’den İstanbul Trafiğine Çözüm Projesi

Bu Haberi Paylaş

Türkiye nüfusunun 18%’ine ev sahipliği yapan İstanbul’un toplu taşıma merkezli trafik planlamasının yapması ve toplu taşma sistemlerindeki hız ve kapasite gibi parametrelerin iyileştirilmesi ile bu  sistemlerinin tercih edilebilirliğini artırarak trafiğin rahatlatılmasını amaçlayan “Toplu Taşıma Odaklı İstanbul Trafik Planlaması Projesi”  İETT ve TÜSSİDE işbirliği ile yürütülmektedir.  7 iş paketi olan projenin şu ana kadar ilk 4 iş paketi tamamlanmıştır. Tamamlanan iş paketleri ve geliştirilen politikaların uygulanmaya alınması ile oluşacak tahmini kazanımlar şu şekildedir:

İş Paketi 1: Metrobüs sisteminin etki analizi ve değerlendirilmesi

D100 karayolundaki trafik yoğunluğu göz önüne alınarak, sabah ve akşam saatlerinde yoğun olmayan trafik akış yönünden alınan şeridin Metrobüs hattında transit geçişlere olanak sağlayacak şekilde sisteme dahil edilmesi ile oluşacak etkinin analizi ve değerlendirmeleri yapıldı. Geliştirilen politikalar ile Ayvansaray – Cennet durakları arasında uygulanacak bu yöntem ile saatte 8.000’e varan ek yolcu taşıma potansiyelinin elde edileceği, yolculuk süresinde 15 dakikalık iyileşme ve yoğun duraklardaki yolcu yoğunluklarında %20’ye varan yoğunluk düşüşlerinin olacağı hesaplanmıştır.

İş Paketi 2: Marmaray ve M1’in Uzatılmasının Etki Analizi

Marmaray ve M1 raylı sistemlerinin Avcılar veya Başakşehir’e uzatılması halinde sisteme ait durakların nerede olması gerektiği, yolcu profilindeki değişimler ve bu değişimler sonucu diğer taşıma türlerinde oluşacak etkinin analizi gerçekleştirildi. Gerçekleştirilen analizler sonucu Marmaray’ın Başakşehir’e uzatılmasının efektif olacağı görülmüştür. Marmaray’ın Başakşehir’e uzatılmasıyla Bahçeşehir, Başakşehir ve Arnavutköy gibi Batı İstanbul’da yer alan bölgelerden %90’a varan toplu taşıma yolcusunun bu sisteme çekileceği, Marmaray’a kayan yolcuların birikimli olarak saatte 20.000 yolcuya ulaşacağı ve metrobüs istasyonlarından %5-10 arasında yoğunluk azalmasını sağlayacağı hesaplanmıştır.

İş Paketi 3: Yeni BRT (Metrobüs) Güzergahları Altyapı Etüt Çalışmaları

Toplu taşıma sistemlerinin etkinliğini artırması için alternatif yeni metrobüs güzergahları üzerine senaryolar oluşturuldu ve bu senaryoların etkinlikleri analiz edildi. Oluşturulan senaryolarda güzergahın nereden geçeceği, güzergah istasyonlarının nerede olacağı, istasyonların potansiyel yolcu kapasiteleri hesaplandı. Diğer ulaşım türleri ile de entegreli olacak şekilde 12 istasyondan oluşan Aksaray-Başakşehir güzergâhındaki O3 Metrobüsü, 15 istasyondan oluşan Kozyatağı-İkitelli güzergahındaki Anadolu Metrobüsü ön fizibilite çalışmaları gerçekleştirildi. Yapılan analizler sonucu sistemin günlük yaklaşık 550.000 yolcu potansiyeline sahip olacağı, M1, M2 ile tramvay hattındaki yolcu taleplerinin yaklaşık %10’unu alarak hatlarda bu sistemleri rahatlatacağı öngörülmüştür.

İş Paketi 4: Lastikli Ulaşım Olanaklarının Ortaya Konulması

İş paketi kapsamında İstanbul’daki bütün yolcu hareketlilik verileri detaylı şekilde incelenerek türel bazlı yolculuk hareketlilikleri çıkarıldı. İstanbul ulaşım networküne ait yollardaki araç yoğunluklarına bakılarak hızlar hesaplandı ve networkteki darboğazlar tespit edildi. Darboğaza neden olan ana arter katılım noktaları için matematiksel model geliştirildi ve pilot simülasyon uygulaması yapıldı. Şirinevler ana arter katılımında uygulanan pilot simülasyonun çıktısında, ana yol üzerindeki ortalama hız 29,94 km/sa iken yaklaşık %40 artış ile 40,96 km/sa ‘e çıkacağı görülmüştür.

Soru ve önerileriniz içinİletişime Geçin

En Yeniler